(Post) Corona vraagt om een andere mindset!

Op termijn mogen medewerkers op gepaste wijze terugkeren naar hun werkomgeving. Dat zal niet direct hetzelfde zijn als vóór de uitbraak van het coronavirus. Het inrichten van de werkomgeving op de 1,5 meter economie roept veel vragen op. Een van de belangrijkste vragen van leidinggevenden in ons werkveld is “Hoe hou ik medewerkers (in de tussentijd) betrokken en productief?” Kan mijn leiderschapsrol daarbij helpen en zo ja, hoe? We leggen je uit dat dat inderdaad kan én geven een aantal tips als aanzet hoe je dit kunt vormgeven.

5 tips om alvast aan te werken


1 | Stel je kwetsbaar op en vertel jouw verhaal

Mensen worden aangetrokken door persoonlijke verhalen; mensen volgen mensen. Het is nu meer dan ooit het moment om te tonen waar je voor staat, waar jij het verschil maakt. Laat zien wat deze situatie met jou doet, wat werkt wel en wat werkt niet. Geef aan dat jij het soms ook niet weet en dat het zwaar kan zijn om jezelf te motiveren.

Stel jezelf nu ook de essentiële vragen: waar gaat leidinggeven voor jou in essentie over? Wat mis jij op dit moment het meeste? Wat missen jouw medewerkers eigenlijk het meest? Is jouw leiderschapsverhaal en handelswijze nog up to date? Wat wil je dat medewerkers over je zeggen? En stel jezelf de vraag: welke waarde lever ik voor mijn medewerkers? En hoe sluit mijn verhaal hierop aan?

2 | Blijf verbonden

Ook al valt het woord ‘verbinden’ in de categorie jeukwoorden: in crisistijden kan je laten zien dat je er écht bent voor medewerkers. Blijf aanwezig en verbonden met jouw medewerkers, op de manier die het beste bij jou past. Vergeet niet dat het gaat om het perspectief van je medewerkers: waar worden ze echt blij van en wat hebben ze nu eigenlijk nodig? Luister echt en naar hun doelen, behoeften en bedenk vanuit hier hoe je kunt helpen.

Dit doe je door de vraag achter de vraag te zoeken en een oplossing te formuleren. Probeer het LSD-principe: luisteren – samenvatten en doorvragen. Als je kan bieden wat de medewerker écht nodig heeft, creëer je ambassadeurs van je organisatie. Echte ambassadeurs zorgen voor verbinden en steunen je door dik en dun, ook door deze uitdagende tijden.

3 | Digitaal met een human touch

Hoe leuk de online vrijdagmiddag borrels ook zijn, hoe zinvol de video-gesprekken en online trainingen. In samenwerking gaat het om menselijk contact, non-verbale signalen, informele gesprekken bij de koffieautomaat. Soft skills worden nog belangrijker dan ze ooit al waren en zorgen ervoor dat je jezelf kan onderscheiden. Het mooie hieraan is dat soft skills te trainen en te ontwikkelen zijn.

Online en offline vloeien sterker samen, we werken toe naar een meer hybride vorm van klantgerichtheid en samenwerken. Hoezeer de digitale tools het (klant)contact ook zullen veranderen, het is van groot belang om de digitale contactmomenten in evenwicht te houden met echt menselijk contact. Maak slim gebruik van beschikbare tools als samenwerkingsplatforms, video-vergaderen, online werving, online training en social media met inzet van de juiste soft skills.

Deze combinatie gaat nog meer helpen in de zoektocht naar medewerkers en klanten én het behouden ervan.

4 | Doe het samen, samen sta je sterk

Zet jij de stap naar motiverend leiderschap? De weg uit een crisis, doe je door samen te werken. Vraag input aan medewerkers en aan klanten. Het is tijd om je DNA-profiel te verfijnen en om een gedragen visie te creëren waar iedereen in gelooft en aan kan bijdragen.

Bij motiverend leiderschap gaat het er vooral om dat je het beste uit jezelf en anderen wilt halen en mensen behandelt als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke unieke kwaliteiten. Motiverende leiders delen hun waarden, optimisme, visie en doelen met hun medewerkers, deze stijl van leiderschap resulteert in meer vertrouwen, betrokkenheid en hogere prestaties, minder verloop van goede medewerkers, minder negatieve stress op de werkvloer en een hogere klanttevredenheid.

5 | Groei mindset cultuur

Investeren in het menselijk kapitaal, samen groeien en leren komt nog meer centraal te staan. Neem de huidige manier van werken eens kritisch onder de loep.

Luister jij voldoende naar medewerkers? Weten medewerkers wat er van hen verwacht wordt en waar ze verantwoordelijk voor zijn? Zijn de teamdoelen geformuleerd in termen van te bereiken progressie? Zijn ‘fouten’ een normaal onderdeel van het werk en worden deze geëvalueerd om samen nog beter te worden? Worden successen gedeeld en besproken om hieruit te leren? Hoe staat het met vertrouwen en veiligheid in je team?

Hoe de wereld er zal uitzien na de crisis is niet duidelijk. Wat we wel weten is dat een crisis naast uitdagingen ook mogelijkheden creëert zoals nieuwe inzichten, andere gewoonten, flexibiliteit…

Benoem en benut ze, toon vertrouwen in elkaar, durf te dromen en toon veerkracht. Ze bieden je innovatie, efficiëntie en productiviteit!

Meer weten over soft skills en een groei mindset cultuur? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Of volg ons op een van onze social media kanalen.

93 keer bekeken

Bezoekadres

Bergerstraat 2

6226 NA Maastricht

KvK: 58964444

Certificering/licenties

© 2018 HRMoovs B.V. | KvK 58964444 |

 

  • Instagram HRMoovs
  • Facebook HRMoovs
  • LinkedIn HRMoovs